Hindbærsnitte

 

Jeg fik en stor trang til hindbærsnitter, så jeg måtte i gang med at lave hindbærmarmelade! Det er virkelig nemt og hurtigt, og så ved man, hvad der er i 🙂 Nå men hindbærsnitter.. jeg fik den bedste hindbærsnitte hos Emmerys for en måned siden, da jeg var inde og smage deres brødbuffet med hjemmelavet nutella, marmelade, humus etc. og selvfølgelig deres brød – det var vildt lækkert. Men der startede lysten til hindbærsnitten. Jeg har aldrig været vild med det tykke lag af glasur ovenpå, jeg synes, at den stjæler smagen! Så mine hindbærsnitter er altså både med og uden glasur. Til gengæld pensler jeg halvdelen af snitterne med lidt æg og drysser rørsukker ovenpå – så kan glasuren sagtens undværes. Jeg havde lidt på fornemmelsen, at Emmery’s anvender mandelmel i deres, så det skal der helt sikkert også i mine.. og det er der kommet nogle meget lækre snitter ud af.

Ingredienser

  • 1/2 vaniljestang
  • 40 g flormelis
  • 200 g hvedemel
  • 40 g mandelmel
  • 1 tsk bagepulver
  • 150 g smør
  • 2 spsk vand
  • Hindbærmarmelade

Pynt

  • 1 æg og lidt rørsukker, eller..
  • Flormelis og vand til glasur samt krymmel, eller..
  • begge dele 😉

Fremgangsmåde

Start med at flække vaniljestangen og skrab kornene ud. Det er nemmere at få alle de lækre korn med, hvis du skraber kniven med kornene i lidt flormelis eller sukker.

Bland hvedemel, mandelmel og bagepulver og bland vaniljekornene med. Bland det hele godt sammen og tilsæt derefter smøret. Det er nemmere, hvis smøret er taget ud af køleskabet lidt før brug, så er det nemmere at arbejde med. Skær det i tern og hæld op i skålen. Hæld også vandet i skålen. Nu skal det hele æltes til en dejlig fed dej. Hvid den er for tør bland en ekstra spk. vand i dejen, men vent lidt. Når smøret bliver æltet, vil dejen hurtig blive mere fast.

Dejen skal nu stå i køleskabet i 1-2 timer afhængigt af, hvor travlt du har det 🙂

Når dejen har stået i køleskabet skal dejen rulles ud.

Efter en time rullede jeg dejen ud til en aflang firkant. Den er nemmest at rulle ud på et stykke bagepapir, så er du fri for, at den går i stykker når du skal lægge den over på bagepladen. Så bagte jeg den i ovnen ved 200 g i 9 minutter. Den kan virke blød lige efter, at den er taget ud af ovnen, men lige så snart, den køler af, bliver den mere hård og tør. Jeg skar den på langs, smurte med hindbærmarmelade og lagde stykkerne sammen. Halvdelen smurte jeg med glasur og halvdelen uden.

6 tanker om “Hindbærsnitte

    • Undskyld det sene svar, men jeg er lige kommet hjem fra roskilde festival 🙂 Man kan sagtens lave dem uden mandelmel. Du skal i stedet blot bruge almindeligt hvedemel. Jeg har en anden opskrift på hindbærsnitte uden mandelmel, som også er rigtig god – den kommer nok op engang i denne måned 🙂

  1. Hej!

    Hvor tæt på dem fra emmerys er de her?
    Jeg har set en opskrift der minder lidt om denne, men i den bruges der æg i stedet for vand, og jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge for at lave emmerys 🙂

    • Hej Caroline!
      Jeg kender desværre ikke opskriften på Emmerys – gid jeg gjorde 😉 Jeg synes dog, at disse minder lidt om dem, som jeg forelskede mig i hos Emmerys. Selvom deres dog er lidt mørkere og mere smøragtige. Jeg skal dog indrømme, at jeg aldrig selv har bagt hindbærsnitter med æg i.. Og de næste jeg skal bage (som er uden mandelmel) er der heller ikke æg i dejen. Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men du må i stedet prøve dig frem. Til inspiration kan jeg fortælle dig, at Meyer bruger æg i sine, mens Blomsterberg laver dem uden. Jeg håber, at du kan bruge mit svar til et eller andet, men jeg kan desværre ikke hjælpe med Emmerys opskrift, selvom jeg gerne ville 🙂 God weekend!
      Kh. Maria/madgladmad

Skriv en kommentar