Bagte æbler med kanel

Jeg havde pigerne på besøg til vores månedlige dameklub. Jeg havde bestemt mig for at lave en dessert til dem. Jeg vidste bare ikke helt, hvad jeg ville lave, indtil jeg så ud af vinduet. Her mærkede jeg den kolde og mørke tid, som i øjeblikket er over os. Derfor skulle det være noget varmt og vinteragtigt. Jeg fandt hurtigt blomsterbergs opskrift på bagte æbler, og der skulle ikke meget til for at overtale mig. Det blev de bagte æbler, da jeg aldrig havde lavet det før – så det skulle helt sikkert afprøves.

Ingredienser til bagte æbler

  • 8 mellemstore æbler
  • 100 g. mandler med hinde
  • 100 g. blødt smør
  • 100 g. flormelis
  • 2 tsk. stødt kanel
  • Smørelse & drys:
  • 3 spsk smør
  • 6 spsk sukker
  • 4 tsk stødt kanel
  • Vanilje-fraiche:
  • ½ vaniljestang (eller 2 tsk. vaniljesukker)
  • 1 tsk. sukker
  • 4 dl. cremefraiche 18%
  • Kanel-vanilje chantilly creme:
  • ½ vaniljestang (eller 2 tsk. vaniljesukker)
  • 1 tsk. sukker
  • ½ tsk. stødt kanel
  • 4 dl. piskefløde

Fremgangsmåde

Start med at skrælle æblerne. Udhul derefter kernehusene nedefra fx med en kartoffelskræller eller en udhulerske – jeg brugte en urtekniv i manglen på andet. Husk at skære bunden af æblerne, så de står stabilt.
Hak nu mandlerne til mel i en minihakker (jeg har en til min stavblender). Rør mandelmel, blødt smør, flormelis og stødt kanel godt sammen og fyld blandingen i de udhulede æbler. Tip: hæld massen op i en frysepose og skær bunden af, således det bliver til en sprøjtepose – så er det nemt at fylde æblerne.

Smørelse og drys: Smelt først smørret. Bland herefter sukker og kanel i en dyb tallerken – til at rulle æblerne i. Pensl de fyldte æbler med det smeltede smør, og tril dem derefter i kanelblandingen. Put æblerne i et ildfast fad, og bag dem i en ovn ved 170 grader, indtil de er møre cirka 20 minutter, afhængigt af ovnen samt æblernes størrelse og modenhed. Stik evt. en kødnål i æblerne for at tjekke, om de er møre. Server æblerne lune med vanilje-fraiche og chantilly creme.

Vanilje-fraiche: Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas kornene sammen med sukkeret med kniven således, at kornene skilles ad.
Rør vaniljesukkeret sammen med cremefraichen. Og så er den klar.

Kanel-vanilje chantilly creme: Flæk vaniljestangen på samme måde som med vanilje-fraiche og bland det med sukkeret. Pisk vaniljesukker, kanel og fløden til let skum.

Skriv en kommentar